top of page
Zoeken

Bpost: Wat is de bedoeling?

CEO Chris Peeters heeft onlangs zijn langverwachte strategisch plan gepresenteerd. Bij het ontleden van dit plan valt vooral op dat het een lege doos lijkt te zijn.

 

Het personeel van Bpost is bezorgd. De vele vragen van postbodes, bedienden in Mail en Retail, schoonmakers, technici, medewerkers van de centrale diensten en zelfs managers getuigen van een algehele vrees voor de toekomst. Als vakorganisatie zijn we gewend om veel vragen te ontvangen, maar het grote probleem is dat er op dit moment geen antwoorden zijn.

 

Een volledig overzicht zou al een lijvig document op zich zijn, dus beperken we ons tot enkele voorbeelden:

 

  • Tien maanden na de overname van Bpostbank door BNPPF zien we een drastische daling van het werk in ons kantorennetwerk. De adviseurs, waarvan het aantal door BNPPF is opgelegd, smeken om klanten te kunnen helpen. Ondertussen blijven de veelbelovende nieuwe activiteiten voor ons personeel in Retail uit.

  • De noodzakelijke aanpassingen en reorganisaties als gevolg van het verlies van de kranten zouden in volledige transparantie met de vakbonden moeten plaatsvinden. Waarom worden onze vertegenwoordigers dan dagelijks geconfronteerd met zaken die niet zijn afgesproken?

  • Salesklanten worden vanuit de BU Belgium naar het dochterbedrijf Landmark overgeplaatst. Wordt het basisbedrijf van de multinational Bpost leeggezogen?

  • De overname van de schoonmaakactiviteiten door Laurenty kan allesbehalve als een succes worden beschouwd. Theoretisch worden de doelstellingen gehaald, maar de praktijk laat een ander beeld zien.

  • De vertegenwoordigers van de vakbonden worden de laatste maanden overspoeld door verzoeken om bijstand bij gesprekken, zoals absenteïsme- en functioneringsgesprekken. Heeft het lokale management de opdracht gekregen om op deze manier het aantal medewerkers te verminderen? Deze heksenjacht moet stoppen!

 

Daarnaast constateren we een nijpend personeelstekort, juist voor EOY. Zowel binnen het netwerk van Mail als in het kantoor netwerk van Retail is dit duidelijk merkbaar. Uitreikingsronden blijven liggen of worden verdeeld onder collega's. Noodzakelijke en stabiele uurroosters voor commerciële medewerkers worden niet ingevuld. Vervangende kantoorhouders, als die er al zijn, moeten meerdere kantoren in Retail onder hun hoede nemen omdat de kantoorhouder tijdelijk of definitief afwezig is.

 

Dit roept vragen op wanneer een vertrekkende topmanager wordt vervangen door drie (3!) nieuwe directeuren.

 

Daarom de vraag aan Bpost: wat is de bedoeling? Het personeel van Bpost België, de grondleggers en de basis van dit internationale bedrijf, heeft recht op duidelijkheid en een degelijk toekomstperspectief.



0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page